Tevhid-i Kıble Etmek, Sünneti Görmezden Gelmek Değildir!

Tevhid-i kıble etmek, sünneti görmezden gelmek değildir!

"Burada tabii şunu söylemek lazım. 'Bize Kur'an yeter, başka kaynağa ihtiyaç yok!' diyenlerden farklıdır Üstad Bediüzzaman Hazretleri. Sünnet-i Seniyye hakikaten burada esastır. Kur'an-ı Kerim'den başka yanında kaynak yok, doğru, ama mahfuzatında öyle bir hadis kültürü var ki!"

Her pazartesi TV111 ekranlarında izleyicisiyle buluşan Alternatif Bakış programında bu hafta yazar Metin Karabaşoğlu, ilahiyatçı Kenan Demirtaş, ilahiyatçı İshak Özgel ve Şener Boztaş, Said Nursî'nin 55. vefat yıldönümü münasebetiyle Bediüzzaman'ın ve Risale-i Nur külliyatının önemini ve tefsir geleneğindeki yerini konuştular.

Şener Boztaş'ın; "Bediüzzaman'ın, İmam-ı Rabbani'nin bir mektubundan yaptığı 'tevhid-i kıble etme' çıkarımını nasıl bir perspektifte değerlendirmek lazım?" zeminindeki sorusu üzerine Demirtaş; buradaki Kur'an'a yoğunlaşma öğüdünün/meselesinin, son dönemlerin en çok tartışılan konularından olan 'Kur'an müslümanlığı' ile karıştırılmaması gerektiğini ifade ederek şunları söyledi:

"Tevhid-i kıble et! Yani 'Birisinin peşinden git, başka şeylerle meşgul olma!' Kimin peşinden gideyim, diye Üstad Hazretleri hatta orada muhayyer kaldığını ifade ediyor. Bunun peşinden mi gideyim? Şunun peşinden mi gideyim diye epey bir tereddüt etmiş. Bütün bu caddelerin, yolların, tariklerin diyor çıktığı yer Kur'an-ı Kerim. O halde hakiki tevhid-i kıble, yani yalnız birinin peşinden gitmek, ancak Kur'an'ın peşinden gitmekle olur. Çünkü o bütün ihtiyaçlarını karşılıyor senin.

Fakat burada tabii şunu söylemek lazım. 'Bize Kur'an yeter, başka kaynağa ihtiyaç yok!' diyenlerden farklıdır Üstad Bediüzzaman Hazretleri. Sünnet-i Seniyye hakikaten burada esastır. Kur'an-ı Kerim'den başka yanında kaynak yok, doğru, ama mahfuzatında öyle bir hadis kültürü var ki!

Mesela, malum, Peygamber aleyhissalatuvesselamın risaletine dil uzatıldığında 19. Mektub'u yazıyor. 19 Mektup yüzlerce hadis rivayetinden müteşekkil. Ben o mektuptaki hadislerin üç ay kadar tahricini yaptım. Yani bu eserde alıntılanan hadisler hangi kaynaklarda geçiyor diye çalışma yaptım. Enteresan birşey, 3500 kaynağa müracaat etmişim onları bulmak için... Böyle bir mahfuzatı var Üstadın."

Bu nedenle Bediüzzaman'ın tevhid-i kıble etmesinin sünnetsiz bir Kur'an'a bakışı değil, aksine sünnete büyük bir  hâkimiyetin ardından onunla Kur'an'a yöneliş anlamına geldiğini belirten Demirtaş; bunun dışındaki çıkarımların ancak Bediüzzaman'ı ve tevhid-i kıble meselesini doğru anlamamaktan kaynaklanacağını sözlerine ekledi.

 

Tüm Haberler

Tümü için tıklayın...